• زندگی نامه بیژن ترقی

    نوشته شده توسط hamid nickhah | چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,20:25

    بیژن ترقی زاده ۱۲ اسفند سال ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر تهران شاعر و ترانه‌سرای ایرانی است..[۱] آتش کاروان با صدای دلکش یکی از پرآوازه‌ترین ترانه‌های اوست. بیژن ترقی ترانه‌های به یاد ماندنی بهار دلنشین، آتش کاروان و برگ خزان را سروده‌است.

    ترانهٔ «بهار دلنشین» کار مشترک بیژن ترقی با روح الله خالقی بود. این ترانه با صدای بنان ماندگار شد.

    بیژن ترقی با پرویز یاحقی نیز سه ترانه ماندگار«برگ خزان»، «افسانه محبت» و «می زده» را ساخت که هر سه ترانه را مرضیه خواند.

    گفته می‌شود بیژن ترقی سبک تازه‌ای را وارد ترانه سرایی ایران کرد.

    محمود خوشنام، کارشناس موسیقی سنتی ایرانی می‌گوید مهمترین نقش بیژن ترقی، تقویت جنبه‌های روایی و داستانگونه کردن ترانه‌ها و افزودن جنبه‌های تصویری به آنهاست که این پدیده را در آتش کاروان و نیز ترانه‌های تصویری ای چون برگ خزان می‌توان دید.

     

    برچسب‌ها:

    زندگی نامه ابوالحسن صبا

    نوشته شده توسط hamid nickhah | چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,20:22

    ابوالحسن صبا، فرزند ابوالقاسم کمال‌السلطنه در سال ۱۲۸۱ خورشیدی در خانواده‌ای آشنا به موسیقی و اهل ادب متولد گردید. پدرش، کمال‌السلطنه، پزشک، ادیب و دوست‌دار موسیقی بود. او سه‌تار می‌نواخت و اولین استاد پسرش بود.[۳]

    صبا نخستین پویه‌های موسیقی را از پدرش فرا گرفت. او نزد میرزا عبدالله فراهانی، درویش خان و علی‌نقی وزیری تار و سه‌تار، نزد حسین هنگ‌آفرین ویولن، نزد حسین اسماعیل‌زاده کمانچه، نزد علی اکبر شاهی سنتور، نزد اکبرخان نی و نزد حاجی خان ضرب را آموخت.[۳]

    او در جوانی به مدرسه کمال‌الملک رفت و نقاشی را فرا گرفت. هم‌چنین، در رشته‌هایی مانند سوهان‌کاری، نجاری، ریخته‌گری، معرق‌کاری و خاتم‌کاری مهارت کسب کرد که بعداً در ساختن آلات موسیقی به کار بست.[۳] صبا، آثار نیما و هدایت را می‌خواند و با نیما و شهریار روابط نزدیک داشت.[۳]

    صبا، در سال ۱۳۱۱ با یکی از شاگردان خود با نام منتخب اسفندیاری کوه نور، دختر عموی نیما، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، سه دختر به نام‌های غزاله، ژاله و رکسانا می‌باشد. ابوالحسن صبا در سال ۱۳۳۶ و به علت ناراحتی قلبی در سن ۵۵ سالگی درگذشت و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. بعد از مرگ، بر طبق وصیت او، خانه‌اش در ۲۹ آبان ۱۳۵۳، توسط دانشکدهٔ هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد.[۱]این موزه که در سال ۱۳۸۳ به کوشش نوهٔ استاد سبا خویی، که آنقدر پیگیر ماجرای مرمت خانه و موزه شد تا بالاخره کار نتیجه داد به وضعیت فعلی‌اش رسیده مهمان هنردوستان ایرانی است. سبا فرزند رکسانا آخرین و کوچک‌ترین دختر استاد صبا و اسماعیل خویی ست و دستی به تار دارد و فعالیت‌های هنری مادربزرگش را در کار تهیه مزون لباس‌های محلی ایرانی ادامه می‌دهد. سبا خویی در حال حاضر مجری اتاق خبر تلویزیون من و تو ۱ و یکی از برنامه‌سازان این شبکه تلویزیونی است. نوه دیگر استاد صبا ابولحسن میر ولی پسر غزاله دختر بزرگ استاد است که مانند پدر بزرگ به آموزش موسیقی مشغول است.

     

     

    برچسب‌ها:

    زندگی نامه پرویز یاحقی

    نوشته شده توسط hamid nickhah | چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,20:14

    پرویز از کودکی نزد دایی خود حسین یاحقی زندگی می‌کرد و موسیقی را نزد او آموخت. او از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد و مدتی نزد ابوالحسن صبا موسیقی آموخت. او در ۹ سالگی در رادیو نوازندگی کرد. نخستین آهنگ او برای غلامحسین بنان در برنامه گلهای رنگارنگ بود به نام ای امید دل من کجائی که هم اکنون نوار ان موجود است. در سال ۱۳۴۲ دختر نوجوانی را به جامعه موسیقی معرفی نمود که مهستی نام گرفت.[۱] ایشان در ضمن چند سال زندگی مشترک با حمیرا برای ایشان آهنگ‌هایی نیز ساخت.[۲] از او تکنوازی‌های بسیاری در برنامه‌های گل‌ها باقی مانده که نوار آن موجود است.[۳] سبک نوازندگی او بر بسیاری از نوازندگان ویلن تاثیر گذاشت که از آن جمله می‌توان به سیاوش زندگانی، مجتبی میرزاده و بیژن مرتضوی اشاره کرد. باید او را از بی نظیر ترین نوازنده‌های ویولون تاریخ ایران دانست.

     

    برچسب‌ها:

    زندگی نامه اسد الله ملک

    نوشته شده توسط hamid nickhah | چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,20:10

     

    اسد الله ملک در ۱۴ مرداد سال ۱۳۲۰در محله «دروازه دولت» تهران و در یک خانواده لشت نشایی متولد شد. در ایام کودکی و نوجوانی حدود سه سال شاگرد ابولحسن صبا بود و بزودی جز شاگردان خاص ایشان محسوب شد. او شاگرد اساتیدی چون روح الله خالقی، هنگ آفرین و علی محمد خادم میثاق و... نیز بود و به تکمیل آموخته‌های خویش و تجربه اندوزی مشغول گشت. در همان سالها خالقی، او را در ارکستر انجمن ملی موسیقی که توسط خود ایشان اداره می‌شد پذیرفت و بدین ترتیب در بزرگی به روی پیشرفت و شکوفایی ملک باز شد. بعد از آن سالها اسدالله ملک از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد و سپس موفق به دریافت لیسانس موسیقی از دانشگاه هنرهای زیبا گردید.

     

    برچسب‌ها:

    سخنان بزرگان درباره ی هنر و موسیقی

    نوشته شده توسط hamid nickhah | چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,17:57

    گلوک 
    موسیقی ابتدا وانتهای زبان است ، همانطور که : احساسات ابتدا وانتهای عقل است . افسانه آغاز و پایان تاریخ است و عشق شروع وختم شعر. 

    مندلسون 
    در موسیقی نت ها مانند کلمات معنی مشخصی دارند ولی ترجمه و تفسیر آنها غیر ممکن است. 

    رلیبوز 
    موسیقی شاعرانه ترین ، نیرومند ترین و زنده ترین هنرهاست ، باید آزادتر از هنرهای دیگر نیز باشد. 

    نیکلاویچ سروف 
    موسیقی به خودی خود پردانه ترین هنر های زیبا بوده ، همه طبیعت را شامل میشود.اگر تنها هنرش بنامیم ، از ارزش آن کاسته خواهد شد. 

    موسرسگی 
    گمان میکنم تاثیر موسیقی در هر کس یک وجود ثانوی را بیدار میکند که خیلی عالی تر از هستی معمولی همه روزه است. 

    برنو والتر 
    من زندگی نمی کنم مگر برای موسیقی که از زمان جوانی روح را تسخیر کرده است. 

    تاملن 
    من سادگی را شعار خود کرده ام موسیقی نباید مانند علوم اسرار آمیز باشد. 

    سن سانس 
    موسیقی زبان واقعی جهانی است . مو سیقی هنر عقل های گمراه و اسیر نیست بلکه هنر آزاده ترین و فعالترین عقل هاست.موسیقی وسیله ای است برای اتفاق و تفاهم مشترک بین مردم. 

    ژرمن ریجر 
    تصور آدمی هرگز در موسیقی گم نمی شود. 

    انس آدام 
    هیچ کس به تصویر نقاش اعتماد نمی کند ولی مردم عکس را باور میکنند. 

    خوان میرو 
    سعی من بر آن است که رنگ ها را بر بوم همچو کلمات در شعر یا نت در موسیقی بکار گیرم. 

    هاکسلی 
    بعد از سکوت در بیان آنچه قابل گفتن نیست هیچ چیز به پای موسیقی نمیرسد. 

    هانری هانیه 
    آنجا که سخن باز می ماند موسیقی آغاز می گردد. 

    هانس آیسلر 
    کسانی که موسیقی را صرفا برای موسیقی کار می کنند از خود موسیقی نیز چیزی نخواهند فهمید. 

    نيچه 
    زندگی بدون موسيقی اشتباهی بيش نيست.

    و بعد از همه ی این اظهار نظرهای زیبا و دقیق خوب است که بدانید "هیتلر" خون آشام هم در مورد موسیقی می گوید:

    موسیقی ناخودآگاه دست های انسان را وادار به بلند شدن به سمت آسمان می کند.

    و این یعنی موسیقی بر همه تاثیر می گذارد....!حتی بر خون آشامی مثل هیتلر...!

    برچسب‌ها:

    زندگینامه سباستین باخ

    نوشته شده توسط hamid nickhah | سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:,14:55

     

     زندگینامه یوهان سباستیان باخ, تاریخ تولد باخ, تاریخ مرگ باخ, شغل باخ, سازهای باخ, سبک های معروف باخ, آثار باخ, کتاب آناماگدالنا باخ, میراث باخ, Johann Sebastian Bach, بیوگرافی آهنگسازان, نوازندگان معروف ارگ, اصلیت باخ, همسر و فرزندان باخ, عکسهای باخ, آهنگ های معروف باخ, ستارگان موسیقی دنیا, تحقیق کامل از باخ, مقاله درباره باخ, آثار مشهور باخ, نت های باخ, دوران زندگی باخ, عکس و بیوگرافی باخ

     

    یوهان سباستیان باخ (به آلمانی: Johann Sebastian Bach)‏ ‏ (۲۱ مارس ۱۶۸۵ – ۲۸ ژوئیه ۱۷۵۰) آهنگساز و نوازنده ارگ آلمانی بود که آثارش برای دسته آواز، ارکستر و تک‌سازها، تقریباً تمام انواع متفاوت موسیقی دورهٔ باروک را دربرمی‌گیرد و موسیقی آن دوران را به بلوغ خویش رسانده‌است.

    زادروز : ۲۱ مارس، ۱۶۸۵ (میلادی(

    آیزناخ، تورینگن، آلمان

    اهل کشور : آلمان

    درگذشت ۲۸ ژوئیه ۱۷۵۰ (میلادی(

    لایپزیگ، زاکسن، آلمان

    کار(ها) : آهنگساز, نوازنده

    ساز(ها) : ارگ (ساز(

     

     

    با وجود اینکه او شکل تازه‌ای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنی سازد. این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و همچنین سازواری ریتم‌ها و بافت‌های برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل می‌شد.

    لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور ساخته‌است. با توجه به عمق معنایی، قوّت فنی و زیبایی هنرمندانه، آثاری چون کنسرتوهای براندنبورگ، سوئیت‌ها و پارتیتاها برای ساز کلاویه‌ای، مس در سی مینور، پاسیون به روایت متای قدیس، پیشکش موسیقایی، هنر فوگ و تعداد فراوانی کانتات که ۲۲۰تا از آنها برجامانده‌است، را می‌توان نام برد. نمونه‌ای از این ویژگی سبک‌گرایانه را در قطعهٔ زیر، در همسرایی «شکوه خداوند هماره در اوج باد» (به آلمانی: Ehre sei Gott in der Höhe)‏ از ارتاریوی کریسمس، تصنیف‌شده به سال ۱۷۳۴ طی دوران بلوغ هنری وی، می‌توان مشاهده کرد.

     

    برچسب‌ها:

    صفحه قبل 1 صفحه بعد


  • سلام.من از تابستون 91 شروع به نواختن ویلن کردم .اوایل که فکر می کردم این ساز راحته علاقه زیادی برای یادگیری داشتم اما بعد یه مدت و به لطف استادم کم کم از این ساز دل سرد شدم و خواستم برم سراغ گیتار اما به حرف برادرم گوش کردم و ادامه دادم تا الان که انقدر عاشق این ساز شدم که دیگه چیزی برای بیانش این عشق ندارم. امیدوارم که اگر شما هم نوازنده هستید استادی به خوبی استاد من (؟) نداشته باشید.سرتون رو درد نیارم من چون موسیقی ایرانی کار میکنم بیشتر آهنگ های ایرانی مورد علاقه خودم رو براتون میزارم. امید وارم لذت ببری که مطمئنم میبری. . . ..........~.~~~~$$$$ ... ............~....$$**$$ ~~~~~~..~~~$$$**$$ ................... $$$~~~'$$ ~~~~~~~~$$$"~~~~$$ ~~~~~~~~$$$~~~~.$$ ~~~~~~~~$$~~~~..$$ ~~~~~~~~$$~~~~.$$$ ~~~~~~~~$$~~~$$$$ ..............~~$$$$$$$$ ~~~~~~~~$$$$$$$ ~~~~~~~.$$$$$$* ~~~~~$$$$$$$" ~~~~.$$$$$$$.... ~~~$$$$$$"`$ ~~$$$$$*~~~$$ ~$$$$$~~~~~$$.$.. $$$$$~~~~$$$$$$$$$$. $$$$~~~.$$$$$$$$$$$$$ $$$~~~~$$$*~'$~~$*$$$$ $$$~~~'$$"~~~$$~~~$$$$ 3$$~~~~$$~~~~$$~~~~$$$ ~$$$~~~$$$~~~'$~~~~$$$ ~'*$$~~~~$$$~~$$~...~$ ~~~$$$$~~~~~~~$$~$$" ~~~~~$$*$$$$$$$$$" ~~~~~~~~`~$$ ......................'$ ~~~~~~~~..~~$$ ~........~$$$$$$~~~~$$ ~~~~~$$$$$$$$~~~$$ ~~~~~$$$$$$$$~~~$$ ~~~~~~$$$$$"~~.$$ ~~~~~~~"*$$$$